Eerste week 'vakantie Curacao en eerste week stage - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Jeffrey Kerkhof - WaarBenJij.nu Eerste week 'vakantie Curacao en eerste week stage - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Jeffrey Kerkhof - WaarBenJij.nu

Eerste week 'vakantie Curacao en eerste week stage

Door: Jeffrey van de Kerkhof

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

14 Februari 2017 | Curaçao, Willemstad

Het is 29 Januari en nog maar 12 uur verwijderd van het opstijgen. Vlug nog al mijn spullen controleren of ik alles heb. Vlug nog even de laatste dingetjes pakken en nog proberen te slapen. Dat ging nog lastiger dan verwacht. De laatste nacht in Nederland voor de komende tijd.

Dan is het zo ver, we gaan rond 5 uur in de ochtend richting Schiphol waar ik samen met mijn stagegenoot heb afgesproken en zullen vertrekken. Het afscheid nemen was niet leuk maar wist dat er aan de andere kant van de oceaan een prachtig avontuur stond te wachten. De reis verliep soepeltjes en ging gelukkig snel voor bij. Het uitstappen bij een vliegtuig op een nieuwe bestemming is altijd een beetje wennen. Dit, omdat er deze keer een goede 25 graden temperatuurverschil in zit. Gelukkig wende dat wel snel.

Aangekomen op Hato Airport pakken we de taxi die ons naar het complex brengt waar we zullen verblijven. Het ziet er prachtig uit. Mooie bar, heel ruim, schoon, grote kamers en een leeg zwembad. Dat laatste was een beetje een tegenvaller maar dat wordt gemaakt (zeggen ze). We kwamen aan om ongeveer 17:00 uur (22:00 uur Nederlandse tijd). Na een paar medestudenten gesproken te hebben aan de bar in het complex zijn we optijd gaan slapen. De maandag is hier een beetje de rust dag.

Dinsdag vroeg op om naar het strand te gaan. We dachten vlug een auto te huren maar dat viel toch wat tegen. Helaas pas om 16:00 uur was er een auto beschikbaar en konden we niet meer naar het strand. Wel hadden we mooi de tijd om ons klaar te maken voor onze eerste happy hour in Willemstad.

Woensdag vroeg opgestaan en vertrokken we naar Playa Lagun. Enorm mooi klein strandje met een prachtige onderwaterwereld. 'S avonds natuurlijk weer een happy hour.

Donderdags weer het strand met happy hour en zo eigenlijk de hele week. Veel gesnorkeld, uiteten en vooral plezier maken.

De eerste week stage:

Wat is dat even wennen zeg. Waar wij in Nederland zoveel mogelijk moeten doen is het hier vooral rustig aan maak je geen zorgen. De eerste 4 weken verblijven we in het verzorgingshuis van Stichting Hamiëd. Het is de bedoeling om daarna naar het Hospice te gaan op de eerste verdieping en daar uiteindelijk de rest van de stage te gaan voltooien.

De collega's zijn erg aardig. Als je iets vraag of niet begrijpt helpen ze meteen. De taal is nog wel erg lastig maar ook dat gaat enorm snel de goede kant op. Wel zijn er ontzettend veel stagiaires aan het werk maar al snel komen we in het ritme en weten we wat we allemaal kunnen doen.

Zaterdag: Overnachten op klein Curacao

Maandags voegen er studenten op het complex wie er allemaal mee wilde naar klein Curacao en wie er ook wilde slapen. Binnen no-time was het geregeld en vertrokken we zaterdag met een bootje vanuit het spaanse water naar klein Curacao om daar de nacht door te brengen. We vertrokken om 14:00 uur en zouden om 15:30 aankomen... Helaas bleek de werkelijke aankomsttijd ongeveer 2 uur later omdat de boot een storing had. Niks aan te doen. Om 16:00 uur konden we dan eindelijk vertrekken en trotseerde we het woeste zeewater van Curacao. Dat zo'n boot blijft drijven en dat het allemaal goed gaat met die golven is me nog steeds een raadsel, maar het was echt heel tof. Uiteindelijk om 17:30 stranden we op het onbewoonde eiland dat klein Curacao wordt genoemd. Vroeger was dit een eiland vol natuur en vogels en bleek het een quarantaine plek te zijn voor de zieke slaven. Nu is het vooral een plat stuk eiland waar je in 10 minuten van de ene kant naar de andere kant loopt. Er is een vuurtoren en een aantal scheepswrakken maar het belangrijkste een ontzettend mooi wit strand.
Vlug even snorkelen, hout sprokkelen en alles klaarmaken voordat het donker wordt. Helaas hier maar 1 schilpad tegen gekomen tijdens het snorkelen. Het hout sprokkelen ging moeizaam, omdat er nagenoeg geen droog hout te vinden was door een regenbui die net over het eilandje was getrokken. Wel is het gelukt om uiteindelijk vuur te maken en zaten we klaar voor de BBQ. De bewoners hier die kunnen dat fantastisch zeg. Heerlijk vlees heerlijk pilsje erbij en we waren klaar voor de nacht... dachten we. Wat was dat koud joh. Niet normaal. Er waren wel palapa's maar dan nog lag je heerlijk in het zand met een stevige wind, waardoor het zand gaan waar het niet gaan kon. De zonsopgang was erg fijn. Niet omdat we de zon mooi op zagen komen, maar eerder dat het weer lekker warm ging worden. Heerlijk met 11 mensen op een onbewoond eiland je eigen ding doen. Totdat The Mermaid met een boot vol toeristen komt. Met 100e tegelijk richting klein Curacao. Ik geef ze groot gelijk want het is er prachtig, maar niets was zo mooi om er met je eigen groepje te zijn en van te genieten. Zondag rond 14:00 uur vertrokken we weer terug. De terugreis was heerlijk. Goed kunnen slapen op het bootje maar wel enorm verbrand wakker geworden. Ik heb het er allemaal voor over want het is hier overal prachtig!

Binnenkort meer...

• 14 Februari 2017 - 19:58

Van De Kerkhof:

heyy jeff wat een leuk verhaal. Als jij nu eens alle leuke dingen gaat bekijken dan kan je die ons in April ook laten zien. Geniet van je avontuur daar en tot snel. Groetjes pap mam en Roy.

• 20 Februari 2017 - 21:14

TANTE RIAN :

Ha Sjefke
    Zoals je ziet ga ik je volgen, wel al veel mooie dingen gezien en gedaan
    en wordt er ook nog wat geleerd en gewerkt? Ben wel n beetje jaloers op de temperatuur die jullie hebben maar over 2 mnd hebben wij dat hopelijk ook.
    Ik krijg t bijna niet gelezen zijn zo n kleine lettertjes dus hou rekening met oudere tantes en ooms.
    Nou ik ga bankzaken doen en ik zou zeggen tot t volgende verhaal en geniet ervan en pas goed opjjezelf.
    Ik zou zeggen prettige carnaval maar dat zal daar wel niet zo gevierd worden dus hou je centjes maar in je zak.